RETRO-PC-MANIA e място за ревюта и тестове на компютърна техника.

Нашата цел е да ви предоставим възможно най-пълна информация за качествата и производителността на компютърната техника.

Нашата мисия е да покажем и анализираме всички вреди от работата и употребата на компютърна техника и да ви препоръчаме модели с възможно най-малко негативни за здравето влияния.

Предлагаме на вашето внимание богат фото- и видео-материал, резултати от популярни тестови пакети, демонстрираме техниката чрез актуални игри.

Използваме съвременна измервателна техника и методики за отчитане качествата на дисплей, консумация, температура, както и на вредите от ползването им.

Материалите в този блог са само авторски.

GeForce 8800GTS - бившият шампион срещу новаците ATI HD4830 и ATI HD4730

GeForce 8800GTS е сред култовите видео-карти на NVidia, отбелязващи повратна точка във "видео-карто-строенето". Архитектурата на това графично ядро е толкова удачна, че все още стои в основата на много
съвременни видео-карти.
В тази статия няма да ви отегчаваме с теория, въпреки, че за тази карта си струва да се даде поне частично описание на архитектурата.
Цел на настоящата статия е да покажем дали 8800GTS е достатъчно актуална да се бори със съвременни видеокарти от среден и малко по-висок класове. Също така ще изследваме производителността на видеокартата спрямо процесори от различни поколения - INTEL Pentium 4 на 3.60GHz и новото творение на AMD - Phenom II X4 940, работещ на завишена честота от 3.40GHz.
Ще започнем обзора на 8800GTS с нейния дизайн:
Производителят е славната някога компания CHAINTECH, която постепенно се съвзема, но е далеч от миналото величие. Наличието обаче на такава видеокарта, показва че компанията има потенциал да произвежда скъпи и качествено изпълнени видеокарти. На първо място впечатление прави солидния охладител, изпълнен от чугун с медна сърцевина. Поради това видеокартата има рекордно тегло. Масивния метален радиатор чрез термопроводящ контакт поема охлаждането и на паметта. Турбината на охладителя е разположена под лек наклон, подпомагайки по този начин охлаждането на захранващите елементи и по-добрата циркулация на въздушния поток. Въздухът се изкарва от през решетката на двуслотовата карта, без да повишава температурата в кутията. При старт на компютъра турбината издава страховит вой, но след това работата на охладителната система е безшумна дори и в най-тежките игри. Температурата се движи в рамките на 55 - 80 градуса, което е отличен показател за толкова мощна видеокарта. Не сме повишавали оборотите на турбината чрез програми като Riva Tuner, защото няма необходимост в това - видеокартата поддържа добри температурни режими при всякакви натоварвания. Лукса на видеокартата се подчертава от голямата луксозна кутия и добра комплектация.
Конкуренти на GeForce 8800GTS с настоящия обзор ще бъдат ATI Radeon HD4830, ATI Radeon HD4730 и NVidia GeForce 9600GT. За сравнение с по-стари поколения видеокарти, както и съвременен среден клас ще ползваме - NVidia GeForce 9500GT, NVidia GeForce 7600GT и NVidia GeForce 6600GT. Еталон за OpenGL (CAD/CAM, 3D дизайн) производителност ще бъде NVidia Quadro FX1400, базирана на графичното ядро на GeForce 6800.
Почти всички карти подробно са описани и показани с реални фотографии в скорошната ни статия за шампиона на средния клас - ATI Radeon HD4730.
Първо ще тестваме видеокартата в машина с по-стар процесор - мощния едноядрен Intel Pentium 4 HT на 3.60GHz.
DELL Precision 380 е компютър, възможно най-висок клас Workstation, подходящ за работа от домашен компютър до графична станция или сървър.
Видеокартите се ползват основно за игри, затова започваме с резултати от различните версии на 3DMark:
ATI HD4830, GeForce 9600GT се държат напълно равностойно на бившия "гранд" - 8800GTS. Все пак, ако трябва да се отсъди минимална победа по точни, това ще бъде "победа" за ATI HD4830. Равните резултати на 8800GTS и 9600GT не трябва да ни учудват, защото 9600GT се базира на по-евтина версия на ядрото на 8800GTS (G92GTS - 754mln. транзистора), което е G94GT (505mln. транзистора).
Мобилизирания за фон "слабак" GeForce 6600GT учудва всички с лекота задминавайки скъпия и теоретично по-мощен Quadro FX1400.
В OpenGL професионалните приложения за 3D моделиране и проектиране закономерно NVidia Quadro FX1400 е значително пред игровите видеокарти като резултати. Отминаха времената на отчайващото представяне в OpenGL на видеокартите на ATI - HD4830 с малко изостава в някои тестове от равностойните GF 8800GTS и GF 9600GT, а по-голямата част от тестовете преднината на ATI е значителна. Прогреса на новите графични ядра на NVidia спрямо GeForce 6600GT е незначителен.
Общите тестови резултати показваме в тази таблица:
За разлика от теста ни за ATI HD4730, където тестовата машина отдаваше предпочитание на видеокартите на NVidia, демонстрирайки с тях по-добри показатели за системна производителност, DELL 380 е напълно безпристрастен.
Теста на машина на DELL Precision 380 вероятно е полезен за повечето потребители, работещи все още с едноядрени процесори или двуядрени от нисък клас.
За да бъде теста възможно по-обективен, поставяме 8800GTS в мощна съвременна машина базирана на предизвикалия фурор сред феновете на AMD, четириядрен Phenom II X4 940 Black Edition, свободния множител на който ни позволи с лекота да установим работна честота от 3.40GHz.
Тестовият компютър е сглобен от максимално качествени компоненти - дънна платка от висок клас - Gigabyte MA790X-UD4, памети DDR2 1066MHz на Kingston (качествената HyperX серия), мощно 550В захранване на добрата тайванска фирма HuntKey. Похвала заслужава босовия охладител на Phenom II - термотръби, ефективност и тишина при всякакво натоварване.
Машината покрива спецификацията на платформата Dragon на AMD (Phenom II + дънна платка с чипсет AMD 790 + видеокарта HD48**). Разбира се, тествайки с други видеокарти, включително и с GF 8800GTS, няма как да определим платформата като DRAGON. Такава платформа се получава единствено с ATI HD4830 от тестваните в статията карти. Да видим дали "дракона" ще се справи с 3D момичето на 8800GTS.
Осезаемо на първо място е "DRAGON" картата - HD4830, втората позиция е оспорвана, но с лека преднина 8800GTS изпреварва "шампиона на средния клас" HD4730. "Средният клас" на NVidia - 9500GT разочарова, показвайки равни резултати с ретро-картата GeForce 7600GT.
В този "четириядрен тур", Quadro FX1400 не участва - безсмислено е да сравняваме професионалист с аматьори. ATI картите - HD4830 и HD4730 изнасят лекция по OpenGL моделиране на своите конкуренти от лагера на NVidia. Ветеранът GeForce 7600GT също има на какво да учи по-младите и уж по-силни свои заместници, които са далеч даже от неговото ниво.
Резултатите от тестовете на Phenom II X4 машина показваме в тази обобщена таблица:
И тази платформа е абсолютно безпристрастна откъм системна производителност спрямо графичните процесори.
Сравнявайки последната обща таблица от AMD Phenom II конфигурацията, виждаме доста по-високи (меко казано) резултати спрямо Pentium 4 конфигурацията. Огромна разлика в системната производителност, която ще коментираме в други статии.
Не може обаче да не подминем коментара за ръста на производителност на GeForce 8800GTS при смяна на процесора от мощен едноядрен до съвременен четириядрен.
Не можем да коментираме тази очевидна огромна разлика. Явно GF8800GTS е отлична карта, която развива потенциала си в зависимост от мощността на централния процесор. 2.33 пъти е прираста в производителността в тежкия 3DMark 2006 при преход от Pentium 4 към Phenom II. Струва си да се замислим дали да влагаме пари в скъп графичен ъпгрейт, след като системния и процесорен ъпгрейт е много по-ефективен.
Учудващ резултат - при по-мощен процесор, резултата дори пада - в Solid Works дори с 2 пъти! Това донякъде може да се обясни с липсата на оптимизация на SPEC тестовия пакет към многоядрени процесори.
В края на обзора ще коментираме началният клип. Машината е DELL Dimension 380 с процесор Pentium 4 3600MHz HT. Искахме да покажем на многобройните притежатели на по-стари едноядрени машини, че уникална откъм геймплей и тежка, но красива графика игра като CRYSIS може да се играе спокойно единствено чрез графичен ъпгрейт. Да си признаем честно, тази сравнително стара машина и GeForce 8800GTS ни изненадаха много като подкараха на максимални настройки и без никакво забавяне една от най-тежките съвременни игри, отстъпваща по ресурсоемкост може би само на GTA IV.
Мониторът от теста е Fujitsu Siemens P19-2 с рекордно бърза, контрастна и качествена S-PVA матрица - нееднократно и в други обзори сме споменавали, че този модел (както и по-малкия S-PVA модел FS P17-2) е може би най-подходящ за динамични игри. Специално за DOOM III, Dead Space, Bioshock и други шутери, с геймплей, развиващ се в тъмна и мрачна атмосфера, по-добри монитори от S-PVA и P-MVA няма. С TN+Film монитор тези уникални откъм атмосфера игри са бледи сенки на идеите на производителите им, и никакъв хардуер не може да се справи със слабата матрица на стандартния монитор.
Ако ви интересуват тестваните компоненти за покупка, може да проверите нашата ценова листа за компютри, както и ценовата листа за видеокарти

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.

Общо показвания

Най-четени за последните 30 дни