Намирането на приемник на качествения и много удобен “ултразум” на Canon се оказа трудна задача, особено за фенове на Canon като нас. Изискванията към приемника на пръв поглед са несъвместими в нито един апарат:
- Качествено Full HD видео (1920х1080) с поне 30 кадъра в секунда;
- Видеоклипове, които да са неограничени като продължителност и с качество, близко до добра полу-професионална камера;
- Бърз автоматичен фокус и зум по време на видео-заснемане;
- Максимално добър вграден стерео микрофон с ефективен филтър на околните шумове;
- Отличен дисплей с висока резолюция, яркост и максимални ъгли на виждане – по възможност изпълнен по AFFS технология;
- Задължително наличие на въртящ се дисплей, без който видео-заснемането за нас е немислимо;
- Размери и ергономика – максимално близки до старият ни ултразум на Canon;
- Отлични снимки на тъмно – нещо с което Canon PS S3 не се справяше достатъчно добре;
- Богати възможности за предметна фотография – ръчен фокус, множество макро настройки, високи стойности на ISO, регулируема сила на светкавицата;
- Бюджет – около 1000лв.;
- По възможност техниката да бъде от Canon – заради над 6-годишният ни опит с продукцията на тази японска компания.
Въпреки големите си размери и милионите фенове по света се оказа, че огледалните фотоапарати няма да ни свършат работа за качествено Full HD видео поради прегряване на матрицата (за Full HD клипове с продължителност над 5 мин.), отсъствие на динамичен фокус, липса на избор от модели с въртящ дисплей.
Отново се насочихме към избор на по-съвременен “ултразум” от нашият Canon PowerShot S3 IS и донякъде бяхме очаровани от големият избор от модели със задоволително качество на заснемане на Full HD и то с динамичен фокус, както и от немалкото модели с подвижен дисплей. Отзивите за качеството на фотографиите на тези апарати обаче бяха толкова негативни, че бързо се отказахме от подобна покупка.
След като не можахме да намерим универсален фото- и видео-апарат с необходимите за нас качества, решихме да закупим две отделни устройства, от които фотоапаратът можеше да бъде и втора употреба. Без колебание се спряхме на Canon EOS 500D втора употреба като фотоапарат, чиито цени в Ebay са много привлекателни.
Започнахме издирването на “идеалната” видеокамера за Full HD клипове. Голяма изненада за нас бе липсата на достатъчно добри отзиви за видеокамерите на любимият Canon. По тази причина се наложи да се запознаем с изненадващо (за ограничени като нас фенове на Canon) добрите отзиви за любителската видеотехника на Sony и Panasonic. Оказа се, че много добри любителски камери с почти професионално качество има най-вече Panasonic. Останахме очаровани от невероятните възможности на Panasonic HDC-TM700.
След дълги емоционални и финансови терзания в условията на все по-разрастваща се икономическа криза в България, разумно преценихме, че закупуването на качествена нова видеокамера и качествен фотоапарат (дори и втора употреба) са неоправдано скъпи за нас.
Отново започна търсенето на универсален хибрид на достъпна цена. Покрай полезното отклоняване на вниманието ни извън продукцията на Canon в посока на Sony и Panasonic, се оказа, че двете компании имат и доста добра фото-продукция. При Sony това се дължи да закупуването на Konica в комплект с легендарната Minolta, докато при Panasonic това се дължи на тяхното сътрудничество с германската компания Leica.
Така неусетно открихме чудесният за нашите цели и изисквания модел Sony Alpha SLT-A33.
Революционно полупрозрачно огледало, позволяващо динамично фокусиране по време на видеозаснемане, частично подвижен дисплей с рекордна резолюция и невиждано качество, отлични Full HD клипове в Интернет, много качествени фотографии. Цената на Alpha 33 е доста приятна и с малко надхвърля нашият бюджет (особено като се закупи от чужбина). Огледахме апарата в един от “техно”-магазините – наистина чудесен дисплей, впечатляващ дизайн, нелоша ергономика. Явно това бе оптималният за нашите цели апарат.
Докато търсехме изгодни оферти за модела на Sony и доволно оглеждахме демонстрационните клипове, за наша огромна "мъка" открихме Panasonic Lumix DMC-GH2. Хибриден (видео- и фото-апарат), който сбъдна всички наши мечти за универсалност и качествено заснемане и дори ги надхвърли със своят сензорен дисплей, невиждана скорост на фокусиране и уникални Full HD клипове в YouTube. Моделът се оказа дългоочакван от познавачите на фото-техниката и всички налични ревюта за модела бяха повече от позитивни. Освен всичките си невероятни нови технологии този Микро ¾ апарат бе значително по-компактен от огледално-рефлексните “чудовища” и максимално се доближава до размерите на старият ни Canon PowerShot S3 IS.
Всичко е идеално за нас в Panasonic Lumix DMC-GH2 с изключение може би на най-важното… цената. А цената на този нов апарат почти двойно надхвърля нашият първоначален бюджет.
След поредица безсънни нощи в четене на ревюта, форуми и преглеждане на чуждестранни ценови листи емоцията взе връх над разума и както виждате от заглавието на статията, изборът ни в крайна сметка се оказа точно Panasonic Lumix DMC-GH2. Докато чакахме с нетърпение доставката на техниката от Щатите през Англия, нашият избраник бе титулован като “крал” на не-огледалните апарати със сменяема (а и каквато и да било друга) оптика, спечелвайки престижната TIPA 2011 в своя клас.
И така – пред нас е "чудото" на съвременната техника Panasonic Lumix DMC-GH2. След скромният ни опит с качественият, но все пак любителски апарат с ограничени функции Canon PowerShot S3 IS, се чувстваме като индианци пред множеството настройки на професионалният хибриден апарат на Panasonic. Инструкцията от 200 страници към апарата по никакъв начин не повиши нашият оптимизъм за бързо усвояване на новата техника.
Вместо да мъчим читателите си (особено младите) с текстова информация, ще покажем нашите първи впечатления в следващият видеоклип, заснет с “пенсионираният” Canon PS S3:
Ето и кратка фотогалерия на Panasonic Lumix GH2, заснета отново със старият ни Canon:
Първи впечатления (7 дни ползване) от работата с новият апарат:
- Много, изключително много настройки и възможности за фото- и видео-заснемане. Вероятно те са в повече за нашата дейност (предметна фотография и видео), но по този начин поне година-две няма как да изпитаме ограничения от функционалността на техниката;
- Видеоклиповете надминаха всички наши очаквания – отлична детайлна картина, бърз фокус, много богати възможности за настройка, безпроблемно качване на оригиналният AVCHD формат в YouTube без необходимост от допълнителна обработка;
- Все пак при обединяването на фрагменти от Full HD клипове в .mts формат, изрязването, поставянето на музика, редакцията на надписи за наш ужас се оказаха непосилни за “добрият стар” Windows Movie Maker и започваме мъчителното усвояване на Sony Vegas;
- Обективът от комплекта въпреки добрата си универсалност се оказва недостатъчен за макро-фотография, а закупуването на специализиран макро-обектив е непосилна финансова тежест за граждани на една прокълната държава. За наша радост има сравнително евтини макро-приставки за нашият модел и то в комплект с широкоъгълна и теле-приставка, но отново ще се наложи поръчка от САЩ, защото на нашият пазар такива или няма, или единичните цени, извън такъв комплект са шокиращи;
- Вероятно виждате от клипа по-горе невероятните ъгли на дисплея на Lumix GH2. Подозираме, че този дисплей е AFFS, но честно казано не сме срещали доказателства за това извън визуалните. Резолюцията е отлична, зърнистост не се забелязва, а освен максималните ъгли на видимост, екранът има и учудващо висока яркост;
- Изключително е удобството на Touchsceen дисплея, само след няколко дни работа вече не можем да си представим работа с неактивен дисплей на фотоапарат. Особено полезен е активният дисплей при задаване на зоната (точката) на фокус, маркиране на предмет в режим на следящият фокус. Приятно е и заснемането чрез допир веднага след задаване на зона на фокусиране;
- Touch менюто на настройките изключително много ни помага в усвояването на този сложен апарат. Само докосваме разбираемите пиктограми и с няколко натиска регулираме всички необходими параметри;
- Записът на звук по време на видео е с невероятно качество даже спрямо нелошите стерео-микрофони на старият ни Canon. Паразитният околен звук се филтрира по невероятен начин като се улавя основно звука в зоната на заснемане, което е много полезно в квартал с гласовити песове и оглушителна строителна техника;
- Визьорът, който е електронен и само споменаването му вероятно буди присмех у гордите притежатели на огледално-рефлексен фотоапарат е с фантастично качество на изображението. Само един поглед през този визьор и всеки притежател на DSLR бързо ще смени ехидната усмивка с шокирана физиономия;
- Високата резолюция на снимките (16Mpx) и най-вече Full HD клиповете (5-6 мин. запис с 1920х1080 резолюция заема около 1GB място) много бързо запълваха скромните ни като размер SD карти и се наложи допълнителна инвестиция в по-голям обем памет. За наша радост на много добра цена се сдобихме с SDHC class 10 карта на A-Data, която се оказа напълно съвместима и достатъчно бърза за Lumix GH2;
- Затруднение предизвика намирането на подходяща чанта за този хибриден апарат. Добър избор се оказа специално проектираната за Микро ¾ фотоапаратите чанта на американската компания Tamrac (модел 3336). Panasonic Lumix GH2 идеално застава с обектива надолу върху специалните регулируеми уплътнения. Чантата, освен с приятният си дизайн се отличава и с дебелите си, но меки стени, както и с непромокаемата си материя.
Както и няколко фотографии:
Заключение. След една седмица работа с Panasonic Lumix DMC-GH2 и получените отлични клипове и фотографии за ревютата ни, смятаме че този апарат оправдава напълно високата си цена с огромна функционалност и високо качество (особено на Full HD видео), които в момента нямат аналог при други модели и производители. Надяваме се нашите читатели да останат доволни от новата ни техника.
Видеоклипове във Full HD формат (1920х1080) от Panasonic Lumix DMC-GH2 може да видите в нашата видеостраница или във видеоканала ни в YouTube.
Добави в Svejo
9 коментара:
Със здраве да си ползвате тази нова придобивка!
Снимките, които прави са наистина с много добро качество, а видеото й направо... абе да кажем, че на монитор с качествена ips матрица изглежда все едно присъствам лично в помещението, където се снима.
Още веднъж честита придобивка и продължавайте все така да ни радвате с качествени статии и ревюта
Да без съмнение сте направили отличен избор, Panasonic GH2 е най-добрия "хибрид" в момента. Но защо от щатите, при положение че от няколко месеца го продават в България за 1800лв с китов стабилизиран обектив и две годинишна гаранция от Panasonic ?
Що се отняся до редактирането препоръчвам Adobe Premiere 5.0 или 5.5. Вътре има нещо дето се казва Mercury Playback Engine.
http://www.youtube.com/watch?v=xso6CGdsl2c
http://www.youtube.com/watch?v=De5N9IjUkNo&feature=related
Компютър оборудван с NVidia видео карта с 1Gb RAM използва харуерно ускорение за куп неща в редактирането и ще се справи повече от добре в реално време с AVCHD видео компресията. Е за усвояването на Adobe Premiere ще се иска малко време :)
Официално Mercury Playback Engine се поддържа от ограничен набор карти на NVidia, но има елементарен хак и с него всяка NVidia видео карта с 1Gb RAM може да се използва за да се постигне хардуерно ускорение, просто потърси в google Mercury Playback Engine hack.
Страхотна камера. Качеството е такова че става дори за снимки на игрален филм, който да се показва на голямия екран. Не преставам да се учудвам къде стигна компютърната, фото и видео техника.
Да ви е честита новата придобивка! Със здраве да я ползвате. Машинката е доста добра. Гледал съм нейни ревюта и проби и се представя доста добре. Бих ви посъветвал при високи стойности на ISO да снимате в raw формат, защото видях в едно от ревютата, че има добро шумоподтискане в raw при iso до 3200! Дори по-добро от това на SLT-A55. Във вашия случай SLT-A55 също би бил много добър избор защото:
1. Малко по-ниска цена при наличие на по-голяма матрица. Алфата е с APS-C матрица, която е малко по-голяма от 4/3 матрицата при Panasonic/Olympus;
2. Съвместимост с обективи с алфа байонет включително стари минолтовски автофокусни обективи, които са на достъпна цена и са разпространени. При това положение откриването на макро-обектив би ви било по-лесно;
3. Наличие на стабилизация вътре в тялото при А55, което ви позволява работа чрез преходник с по-стари ръчнофокусни обективи без загуба на стабилизацията. Обективите за микро 4/3 телата на Панасоник са със стабилизация в тях (OIS), което до известна степен ги оскъпява.
Но и вашият модел има предимства пред А55 така, че избора ви е добър.
Sony A55 отстъпва значително във видео частта на Panasonic GH2
- Няма ръчни настройки, което прави камерата практически неизползваема за сериозна работа.
- Криво AVCHD 1080i (interlaced) и много нисък битрейт 17Мб/сек
- Ако е включена стабилизацията, максималната дължина на видеото пада до 9мин, поради прегряване
- Бързия автофокус с фазова детекция работи при видеото само когато блендата е отворена на максимум
- Rolling shutter най-лош от всички камери
- 1080/25p MP4 е само 1440×1080 и с 12Mbit битрейт
- Работата на моторите за автофокус на обектива, че "чуват" от микрофона
- Няма 60p или забавен каданс
За Panasonic GH2 няма никакъв проблем да се намери макро обектив на приемлива цена. Поради липсата на огледало и по-малко разстояние от обектива до сенсора с преходници могат да се използват всякакви обективи на всякакви марки. Т.е. избора на обективи е много по-голям при положение че пренебрегнем автофокуса.
Например един страхотен светлосилен обектив като Canon FD 50mm f1.4 в отлично състояние може да се намери за 140-200лв. Един преходник за 40$ и ето ти светлосилен обектив за малко пари и с отлично качество. Нов за Canon, Nikon е около 700лв. В София всеки месец се организира продажба на стара техника. Преди два месеца видях един Canon FD 60mm macro и мисля че беше под 200лв. В базара на photo-forum.net има още по-голям избор.
Да не говорим, че според мен макро обектив вероятно даже не е необходим. За видео Panasonic GH2 има т.нар. tele conversion mode, използва един хитър трик - вместо да сканират целия сенсор и после да интерполират картинката до 1920х1028, вземат 1:1 пикслите само от централнта част на сенсора с тази резолюция. Резултата е 2.6 и 3.9 увеличение (2.6 е за 1920х1028, 3.9 за 1280х720). Това дава почти същия ефект като макро. За съжаление само за видео. Но хей кадър от 1920х1028 си е съвсем приемлив за интернет, където така или иначе размера трябва да се намали още.
Така че сте направили по-добрия избор с GH2. Бих казал най-добрия избор :)
Един добър форум за снимане на видео с GH2 включително много технически аспекти e
http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?175-Panasonic-GH-Cameras
Далеч съм от мисълта да ги упреквам, че са си купили неподходяща техника. Напротив радвам се за избора им, а и парите са си техни. Нямам опит в снимането на HD видео, знам какво е 1080i, но бихте ли пояснили какво означава "криво AVCHD"?! Кадъра ли е крив, обектите в кадъра ли са криви просто не ми е ясно? В крайна сметка те снимат няколкоминутни клипове, а не филми. Клиповете от youtube по принцип са флаш видео и като разпъна 1080р клип на монитора си с резолюция 1600х1200 нещо ми пада качеството в сравнение с 1080р филм свален от интернет. Това за мене е нормално, като се има предвид, че и флаша е lossy compression както и mp3, което леко обезсмисля купуването на fullHD камера за да качваш клипове само в youtube. Иначе те стар обектив могат да си намерят и за под 100 лв. В e-bay е пълно с обективи за старите системи на всички производители на фото-техника, които с подходящ преходник могат да се превърнат в добър инструмент за предметна фотография. Лошото при тях е липсата на стабилизация и автофокус. А като няма стабилизация в тялото трябва да гонят или по-високи скорости на затвора или да мислят за статив. Все пак техните снимки са на закрито в офис, макар и светъл не е като на открито слънчево да си позволиш скорости над 1/80 при iso100 и по-затворена бленда.
Ще поясня за AVCHD на Сони. "Криво" е алегория разбира се.:) Няма нищо криво в картинката. Проблема е че е interlaced. С такова видео се работи доста по-трудно при редактирането и почти задължително се минава през междинен етап, който от interlaced го прави progressive. При този преход се иска мощна машина и разбира се има риск от загуба на качество, а и е излишно загуба на време. Съчетано с нисък битрейт качеството пада.
Дали за Youtube им трябва такова качество. Ами не знам. Моите разсъждения са от гледна точка максимално качество въобще. За целите на снимане на ревюта мисля и предишната им камера Canon SX е съвсем адекватна. Моето разбиране е че камерата ще се използва и за други неща освен снимане на ревюта.
Когато се снима видео, особенно ревюта на техника, статива е задължителен. Не може да държиш камера в ръката си неподвижно повече от няколко минути. Дори само заради удобството статива е задължителен. За всички по-сериозни видео снимки статив или така наречения steadycam отново са задължителни. Със стабилизация или не както казах от ръка е практически невъзможно да се задържи камерата без да трепти повече от няколко минути.
Тъй като имам опит в снимането на видео държа също да отбележа, че има някои особености, като например това че затвора винаги се държи на скорост х2 на броя кадри в секунда. Т.е. ако се снима 24p/25p или 30p затвора се забива на 50 или 60 и не мърда от там. Дълго е да го обяснявам в този кратък пост защо е така. Мога да дам линк към обяснения. Не е както във фотографията. От това произтичат доста други неща, но отново който се интерсува как се снима видео и филми ще се поразрови и ще разбере. Оттам произлиза и големия проблем за притежателите на Sony, те не могат директно да управляват скоростта на затвора, няма ръчни настройки. И това ги прави много неудобни за снимане на видео. Наскоро коментирахме подобна тема на един от фотографските сайтове.
Ясно, т.е. до колкото разбирам А55 не е Full HD, защото в крайна сметка не поддържа 1080р. Доколкото съм чел поне за телевизорите за да е full HD трябва да поддържа освен 720i, 720р, 1080i и 1080р иначе е HD ready. Т.е ако направим аналогия А55 е HD ready. Ето я и причината за по-ниската цена според мен въпреки по-голямата матрица при А55. А липсата на богати ръчни настройки си е сериозна причина да се позамисли човек кое да вземе, особено ако се занимава с по-сериозно снимане не само на видео, но и за фотография. Винаги съм се чудел на някои мои познати, които дават доста пари за скъп и хубав DSLR, а снимат само на автоматичен режим без да попрочетат нещо за фотографията и да се научат да извличат максимума от апарата си.
Благодаря за информацията за А55, доста е ценна. Не, че скоро ще си взимам фотоапарат с HD видео, за сега моя DSLR си ми върши добра работа, но е хубаво човек да бъде в час с техниката.
Видеото на Sony A55 Е Full HD. На това отгоре е и progressive, но Sony го преобразуват в interlaced в камерата, та се налага послед да минава през допълнителна обработка за да може да се преобразува отново в progressive. Ето една много подробна статия по въпроса ако ти се чете:
http://www.digitalphotographywriter.com/2010/08/hd-1080p-vs-1080i-videos-progressive.html
Липсата на ръчни настройки важи само за видеото. За фотографията те са налице. Всичко което съм писал по-горе се отнася само за видеото. А ето тук малко примери какъв може да е резултата когато няма ръчни настройки във видео режим.
http://www.youtube.com/watch?v=7s2Q8Szcr7s
http://www.youtube.com/watch?v=XIi03x37Zdw
и дискусия по темата
http://www.photo-forum.net/forum/read.php?f=1&t=1326944&i=1326944&offset=0
Т.е. Sony A55 си е доста добра камера, ако се пренебрегнат недостатъците на видеото. За доста хора, които снимат просто за спомен въпросните недостатъци вероятно са пренебрежими. Така че всичко зависи от това колко сериозно се гледа на видеото.
Много добър избор безспорно, а предвид наличието на гайд за филмиране с тази камера тук
http://osgfilms.com/gh2-quickstart/
както и наличието на "официален" хак от братушките, който добавя невиждани висини във филмовото Ви изкуство, то честито:
http://www.zeroplusplus.com/updated-42-mbps-gh2-ptool-v3-62d-patch-visual-instructions/
и страницата на "производителя"
http://www.gh1-hack.info/wiki/PToolSoftware
Не трябва да забравим и едно достоверно ревю тук:
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2
Публикуване на коментар
Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.