RETRO-PC-MANIA e място за ревюта и тестове на компютърна техника.

Нашата цел е да ви предоставим възможно най-пълна информация за качествата и производителността на компютърната техника.

Нашата мисия е да покажем и анализираме всички вреди от работата и употребата на компютърна техника и да ви препоръчаме модели с възможно най-малко негативни за здравето влияния.

Предлагаме на вашето внимание богат фото- и видео-материал, резултати от популярни тестови пакети, демонстрираме техниката чрез актуални игри.

Използваме съвременна измервателна техника и методики за отчитане качествата на дисплей, консумация, температура, както и на вредите от ползването им.

Материалите в този блог са само авторски.

ATI Radeon HD4730 - лидерът в средния клас

Обект на изследване в тази публикация са видеокартите, които са орязани по една или друга причина (най-често маркетингова) и произхождащи от видео-ядра от най-висок клас, но се предлагат на много по-ниска цена. Такива примери са GeForce 9800GT, на базата на орязаното G92 или GeForce 9600GSO с намалена с 64-бита шина спрямо
GeForce 9600GT.
Две са основните причини за орязване на възможностите и техническите спецификации на видеокартите:
1) Необходимост от запълване на пазарен сегмент в по-ниска ценова ниша. Ползват се пълноценни ядра без дефекти, но им се слагат ограничения откъм работна честота, шина на паметта, потокови процесори, модули за текстури и др. Пример за такава видеокарта е разгледаната по-долу Radeon HD4830, на базата на пълноценните ядра RV770, ползвани и в HD4850 и HD3870. Такова изкуствено орязване е скъпо за производителя и е временно явление, докато естествено се попълни ценовата ниша от по-нови и евтини ядра (например липсата на евтиния Radeon HD4770 се компенсира със скъпата, но органичена HD4830) или се натрупат ядра с минимален брак от "висшия клас";
2) Графичните ядра от висок клас са сложни за изработка и с течение на производството им се натрупва брак. Когато този брак е минимален - 1-5% от кристала, тогава ядрото е работоспособно след като се заключат и изолират проблемните блокове (потокови процесори, блокове за текстуриране и др.). Пример за такава видеокарта е разглежданата в тази статия Radeon HD4730.
AMD/ATI е лоялен към своите основни партньори - PowerColor и Sapphire и предоставя тези "междинни" ядра само на тях, затова и няма да срещенте тези модели от други производители. Дори и "хитовия" 40nm-ов HD4770 се произвежда основно от тези две компании.
В настоящия тест ще вземат участие основно видеокарти с орязани от високия графичен клас ядра, но с много близка до максималната производителност.
Тестовата машина има в основата си мощния, високочестотен AMD X2 6000+ (3.1GHz).
Незавършеността на Windows 7, неприязънта към Vista и сантименталните чувства към Windows XP ни накараха да проведем тестовете с ОС WinXP SP3.
Започваме с кратко описание на видеокартите:

- ATI Radeon HD4730 - красива видеокарта с ефективен и тих охладител. Видеокартата произлиза от мощния HD4870, но за разлика от него шината е орязана двойно - от 256-бита до само 128-бита. Потоковите процесори са намалени от 800 до 640 (както и при HD4770 и HD4830). За голяма наша радост паметта си остава GDDR5. Интересен факт е, че за произхода на видеокартата от HD4870 свидетелстват двата варианта на видеокартата - първоначалния огромен вариант с полупразната платка от HD4870 и двата никому ненужни захранващи куплунга и по-късния (на снимката) редуциран вариант;
- ATI Radeon HD4830 - скъпа карта, базирана на напълно изправни RV770, но с изкуствено занижени показатели. Видеокартата спешно бе създадена за да запълни недостатъка от изчезналия мистериозно HD4770, демонстриращ фантастични за цената си показатели и почти убил с това пазара на по-скъпите и уж по-мощни видеокарти. На всички тестове HD4830 върви равностойно с HD4770, защото бързата GDDR5 се компенсира с двойно по-голямата 256-битова шина на HD4830;
- ATI Radeon HD3850 - съвременна класика, която въпреки немалката си възраст и естественото изчезване от пазара има солидни параметри и много добра производителност. Изпълнението на PowerColor е много качествено и красиво, големия и много ефективен охладител се справя със задачата си може би най-добре от всички тествани днес карти. Дизайна и изпълнението на картата е на 100% еднакъв с този на тестваната от нас AGP HD3850;
- NVidia GeForce 9600GT - мощна видеокарта, в страховито изпълнение на GainWard. Също пример за оразване и преимениване на графични ядра;
- NVidia GeForce 9500GT - видеокарта, на която ATI HD4730 би трябвало да бъде пазарен конкурент. Качествена изработка, солиден пасивен меден радиатор, рекордни 1024МВ памет, макар и DDR2;
- NVidia GeForce 7600GT - карта с минало, но далечно. Чисто теоретично присъствие, което да покаже как се развива "горния среден" клас за последните три години.
Започваме направо с 3DMark, който въпреки синтетичния си произход е най-добрия показател за игровата производителност на видеокартите. Изключително близки резултати на HD4730, HD4830 и GeForce 9600GT - ако не знаехме, че са различни видеокарти, бихме предположили, че това са отклонения на измерванията. Малко по-слабо, но много достойно се представя Radeon HD3850. Отчайващо представяне на GeForce 9500GT, който паказва производителност на нивото на ветерана 7600GT. ATI Radeon HD4730 се представя просто фантастично за 128-битова видеокарта, само теоретично може да си представим какво би станало, ако картата бе 256-битова и с GDDR5 - това би бил мощния HD4870 с леко окастрени възможности.
OPEN GL тестовете и 3D дизайна - царството на NVidia... бившето обаче. От резултатите виждаме на какво са способни новите архитектури на ATI в OpenGL - NVidia изглеждат повече от жалко. Radeon HD4730 и Radeon HD4830 са напълно равностойни, на "милиметри" за тях е HD3850. Абсолютно никакъв прогрес за GeForce 9600GT дори спрямо GeForce 7600GT.
Обикновено не коментираме общата таблица, но този път забелязваме сериозните отклонения в системната производителност (най-вече при работатата с паметта), в зависимост от видеокартата. Странно първоначално ни се струва по-добрата произодителност на AMD X2 6000+ с видеокарти на NVidia, но имайки предвид производителя на чипсета (Nvidia), това е по-скоро логично. Много голям спад има с видеокарта HD3850 - спад на производителността на системната памет. HD4730 и HD4830 са плътно до лидера GeForce 9600GT.

Изводи:
- HD4730 е чудесна карта, по производителност надминаваща цената си и равняваща се на карти от доста по-висок клас, изключително бързата GDDR5 компенсира наполовина орязаната шина;
- HD4830 - пълноценна карта с блокирани възможности да покаже реалния си потенциал, която въпреки органиченията е условен победител в днешния тест (условен, защото HD4730 показва същите резултати с минимална разлика);
- HD3850 - с оглед на ниската си цена, тази карта е победител като отношение цена/произодителност;
- GeForce 9600GT - чудесна производителност в DirectX (игри) и отчайваща спрямо ATI в OpenGL (3D моделиране, рендеринг, професионални приложения);
- GeForce 9500GT - позор за легендарната "GT"- серия, всички видеокарти на ATI от подобен клас с лекота показват поне 30% по-висока производителност. Утешително е, че в OpenGL картата показва аналогични на 9600GT резултати;
- GeForce 7600GT - истински герой от миналото, показващ аналогични, а даже и по-високи резултати от 9500GT и близка до 9600GT OpenGL производителност.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.

Общо показвания

Най-четени за последните 30 дни